Themaberaad onderwijs in De Kerk Ruigoord

De zelfsturende onderwijscirkel van het Ministerie van de Toekomst bestaat uit onderwijsvernieuwers, docenten, kunstenaars, onderzoekers, educatoren en beleidsmakers uit alle windstreken. Op 31 januari 2024 verzamelde de groep voor het eerst in het Huis van Actief Burgerschap in de bibliotheek aan het Neude rondom de vraag: ‘Hoe kunnen we leren kathedraaldenken in het onderwijs?’

Sindsdien werkt de onderwijscirkel toe naar een publiek themaberaad waarin de uitkomsten van de werkcirkel worden gedeeld als aanzet voor een bredere discussie over de toekomst van het onderwijs. Het themaberaad staat gepland voor 11 oktober 2024 in De Kerk in Ruigoord.

Meer informatie volgt spoedig, save the date!

 

Burgerschap en toekomstgeletterdheid in de klas

Merlijn Twaalfhoven van The Turn Club / Ministerie van de Toekomst in gesprek met experts, denkers en doeners over actief burgerschap en sociale cohesie in het onderwijs.

Hoe geven we de toekomst vorm? Kan burgerschapsonderwijs ons met verbeeldingskracht, spel en experiment op weg helpen?

Datum: Vrijdag 2 juni 2023
Tijd: 20.00 uur
Locatie: Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
Kosten deelname: gratis

Met: Anne Graswinckel, Kunsteducator, Educational designer en auteur De Verdwaalatlas); Merlijn Twaalfhoven, Oprichter van The Turn Club en auteur van ‘Het is aan ons’ en Marcel Elsenaar, Onderwijsadviseur bij Verus.

Het bevorderen van ‘actief burgerschap en sociale cohesie’ is een wettelijk vastgelegde taak van scholen. Ze krijgen daarin veel ruimte om zelf te bepalen hoe ze hun burgerschapsonderwijs willen inrichten. Hoe kunnen we deze plicht van het onderwijs vormgeven in een samenleving die zo sterk verandert en waarin democratische waarden als vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit steeds meer onder druk komen te staan? Welke competenties en vaardigheden heb je als leerling nodig voor de maatschappelijke transities waar we op dit moment voor staan? Er zijn mooie en aansprekende manieren om het langetermijndenken bij jonge mensen aan te zetten. Merlijn Twaalfhoven gaat in gesprek met experts, denkers en doeners die praktische voorbeelden delen. Van lessen Toekomstkunde tot het beeld van een Living Lab Onzekerheidsvaardigheid in de school.

Dit programma is onderdeel van een drieluik gemaakt door The Turn Club, in samenwerking met Cecile Trooster, programmamaker economie van morgen & Tegenlicht meet up’s. Het programma bouwt voort op ‘Een kunstenaarsmindset als leidraad’ en ‘Hoe blijven jongeren overeind in de digitale storm? van The Turn Club.

Info & aanmelden